FAQ

Haideti sa facem impreuna primul pas.

Am grupat in aceasta pagina raspunsuri pentru cele mai frecvente intrebari privind scopul, continutul si beneficiile unei colaborari cu un coach. In cazul in care aveti nelamuriri al caror raspuns nu se regaseste mai jos, va invit sa ma contactati folosind formularul alaturat.

1. Ce este coaching-ul?

Coaching-ul este procesul de sprijinire a unui client pentru atingerea unui obiectiv personal sau profesional. Exista numeroase metodologii de coaching care in majoritate au un stil de facilitare; adica un coach pune intrebari care stimuleaza si provoaca clientul. — definitie din sursa Wikipedia.

Definitia mea preferata este: “o alianta special conceputa intre coach si client cu scopul exclusiv si explicit de a sprijini clientul in dorinta si actiunea sa de a-si atinge obiectivele dorite”. Indiferent de tematica dorita de client (cariera, business, viata personala), coaching-ul va lua in considerare clientul cu toate manifestarile, actiunile, rezultatele din toate zonele de interes ale vietii oricarui individ. Coaching-ul este un proces, nu un eveniment. Rezultatele sale se vor observa in timp prin schimbarea treptata dar profunda si indelungata a perspectivei, abordarii si actiunii clientului.

2. Ce este un coach?
Coach-ul este un profesionist care prin atentie, metoda, intrebari provocatoare si ascultare activa stimuleaza clientul in a-si constientiza situatia, intrebarile, impasul si obiectivele propuse. In etapa urmatoare, coach-ul va asista clientul in a-si defini si aplica planul de actiuni menite a-l conduce la indeplinirea obiectivului. Coach-ul va actiona ca un “antrenor” masurand si incurajand clientul pe durata drumului catre satisfactia implinirii.

Singurul interes al coach-ului este succesul clientului in a-si atinge obiectivele. In subsidiar, interesul unui coach profesionist si etic este sa nu permita sau induca dependenta clientului de actul de coaching, ci trebuie sa isi inarmeze clientul cu informatiile, mijloacele si metodele necesare pentru a-si continua singur drumul spre succes.

3. Ce rezultate se obtin prin coaching?
Clientul va avea o imagine mult mai clara si obiectiva a situatiei sale prezente – cu toate componentele obiective si subiective (rationale, psihologice, circumstantiale).

Clientul va fi si mai constient si increzator in fortele sale si responsabil pentru atingerea propriilor obiective, implementand multumita propriei vointe si motivatii actiunile definite de el insusi. Cel mai important, clientul isi va imbunatati perceptia asupra sinelui si in viitor va putea aplica singur instrumentele de analiza si actiune descoperite impreuna cu coach-ul.

4. Cui ii este benefic coaching-ul?
Din punctul de vedere al profesiei si pozitionarii in ierarhie, putem vorbi de:

  • Managerii – cu dorinte de a nu esua, de a excela, de a castiga, de a descoperi noi zone de interes
  • Antreprenorii – cu dorinte de a razbate prin incertitudini, de a fi competitivi si eficienti, de a reusi
  • Tinerii – cu dorinta de a-si defini drumul si cariera care sa le puna in valoare calitatile si sa le aduca satisfactie

Din punctul de vedere al dorintelor exprimate de oameni in general:

  • Imbunatatirea relatiilor – personale, profesionale, familiale, sociale
  • Echilibrarea zonelor de interes – munca, familie, relaxare, satisfactie, relationare, spiritualitate, dezvoltare personala
  • Dezvoltare personala – obtinerea de informatii, abilitati, capabilitati din zone adiacente vietii de rutina, hobby, pasiuni, aventuri
  • Focus – definirea si respectarea prioritatilor personale, eliminarea sau utilizarea stresului pentru motivare personala

Este evident ca enumerarile de mai sus nu isi propun sa acopere intreaga gama de dorinte, probleme si situatii. Sunt doar cateva exemple.

5. Care sunt tipurile de coaching?
Datorita impactului sau asupra multor zone ale vietii, s-au dezvoltat numeroase specializari dintre care le mentionez doar pe cele mai des intalnite, cu atasarea unor cuvinte-cheie:

  • Executive coaching – continuarea succesului, singuratatea castigatorului, descoperirea altor zone de interes
  • Business coaching – competitivitate, eficienta, strategie
  • Coaching de relatii – intelegere, armonie, empatie
  • Coaching de stil de viata – fitness, greutate, sanatate, fumat, alcool
  • Life coaching – echilibrul dintre munca si viata personala, prioritati, obiective principale ale vietii personale

Din considerente de interdependente inerente, un coach va lua in considerare clientul ca un intreg, cu toate componentele vietii sale personale si profesionale.

6. Care este responsabilitatea coach-ului?

Responsabilitatea coach-ului este:

  • sa fie mereu prezent si alaturi de client in toate etapele calatoriei sale
  • sa aiba permanent in vizor interesul clientului, chiar si atunci cand acest lucru ar presupune intreruperea relatiei de coaching
  • sa se manifeste deschis, sincer, fara prejudecati, fara judecati de valoare, fara preferinte si atasamente fata de alternativele evaluate de client
  • sa echipeze clientul cu instrumentele potrivite astfel incat acesta sa isi asume liber, independent, pregatit si responsabil drumul in viata
7. Care este responsabilitatea clientului?

Clientul este singurul responsabil de realizarea cu succes a obiectivului sau. El isi defineste problema si obiectivul, el isi defineste abordarea si actiunea, el isi duce la indeplinire planul de actiune. Implicit clientul isi asuma si consecintele alegerilor si actiunilor sale. Din aceasta perspectiva, coach-ul este doar un facilitator si sustinator al clientului pe intreaga perioada de colaborare.
8. Cum se deruleaza procesul de coaching?

Dupa o etapa preliminara de cunoastere reciproca si schitarea situatiei de fapt si a obiectivelor dorite, coaching-ul intra intr-o perioada de “croaziera”.
O sedinta obisnuita debuteaza cu o discutie asupra temei dorite de client si se finalizeaza cu un plan de actiune definit si asumat de client. Urmatoarea sedinta va incepe prin comentarea si interpretarea rezultatelor obtinute din aplicarea planului cu consecintele practice ale acestora pe viitor.
Ritmicitatea, seriozitatea, implicarea si autodisciplina sunt ingrediente esentiale ale succesului procesului de coaching.
9. Care este diferenta dintre coaching si psihoterapie?

Psihoterapia este o profesie practicata de medici specialisti pentru cazuri medicale. Psihoterapia actioneaza in special asupra trecutului pacientului.
Coaching-ul se concentreaza asupra prezentului pentru a proiecta viitorul.
10. Cat de importante sunt acreditarile in acest domeniu?

Profesia de coach nu este reglementata pe plan national sau mondial. Exista actualmente cel putin doua asociatii profesionale mondiale (ICF – International Coaching Federation si IAC – International Association of Coaching) care pledeaza pentru unificarea si standardizarea acestei profesii.

Certificarile detinute de mine (John Maxwell Team, AUNLP) pot fi consultate in sectiunea Referinte a acestui site. Din punctul meu de vedere, orice acreditare, certificare, scoala nu are valoare in absenta valorii si eticii individuale a celui acreditat, certificat, scolit.

11. Cum se asigura confidentialitatea?

Confidentialitatea informatiilor furnizate de client (si de coach) este o conditie fundamentala a actului de coaching profesionist si etic. Din acest motiv in contractele de coaching pe care le prezint clientilor mei exista clauza de confidentialitate aplicabila ambelor parti – in conditiile in care aceasta confidentialitate nu este in conflict cu solicitarile legale din partea unor autoritati ale statului.
12. Este posibil coaching-ul la distanta?

Da. Desi eficienta si empatia sunt maxime in cazul sesiunilor fata-in-fata, uneori se prefera aceasta modalitate care are beneficiul de a anula dezavantajul distantei geografice. Agenda, cerintele si impactul procesului de coaching nu depind de distanta. Astfel se poate concepe coaching via telefon, skype sau webinar.
13. Care este durata obisnuita de coaching?

Durata obisnuita a intregului proces de coaching este de peste 6 luni (minim 12 sesiuni). In general, sesiunea de coaching dureaza aproximativ 1-1,5 ore. In cazuri speciale, sesiunea poate dura 3-4 ore insa acest lucru diminueaza proportional frecventa.
14. Care este frecventa obisnuita a sedintelor de coaching?

O sesiune pe saptamana sau la 2 saptamani reprezinta o frecventa adecvata in cele mai multe cazuri. In functie de programul clientului si de natura obiectivelor sale, se poate stabili de comun acord o alta frecventa.
15. Cum se desfasoara prima sedinta de coaching?

Prima sesiune de coaching este dedicata in exclusivitate cunoasterii reciproce si a modului de colaborare ce adreseaza cel mai bine obiectivele clientului. Clientul isi va defini tema principala de interes, iar coach-ul va clarifica orice aspect legat de colaborarea viitoare.
16. Ce se intampla intre sedintele de coaching?
De multe ori, clientul are “tema de casa”, o modalitate simpla prin care acesta isi asuma si se implica in atingerea obiectivelor sale. Aceasta poate consta in:

  • Completarea unui chestionar de auto-evaluare
  • Aplicarea unei actiuni stabilite de comun acord in sesiunea anterioara
  • Jurnalizarea unor experiente relevante pentru obiectivul stabilit
  • Lectura unor carti sau materiale relevante propuse de catre coach
  • Experimentarea unor noi abordari si atitudini relativ la obiectivele clientului

Pentru urmatoarea sesiune, este foarte indicat ca agenda de discutie sa fie definita de catre client, in urma evaluarii si prioritizarii proprii aplicate obiectivelor sale.

17. Care este modalitatea de comunicare intre sedinte?

De comun acord si in functie de modalitatea de desfasurare tipica a sesiunilor de coaching, clientul si coach-ul pot comunica in mod concis si punctual via email sau telefon.

Durata si frecventa nu trebuie sa devina suparatoare sau impovaratoare pentru nici una dintre parti.

18. Care este modalitatea de tarifare?

Serviciile de coaching pot fi tarifate la nivel de ora de coaching sau sub forma unui abonament de coaching, cu un numar definit de sesiuni, pe o perioada determinata si cu o frecventa determinata.
Datorita faptului ca este vorba despre un proces, este recomandata varianta abonamentului, ca fiind mai potrivita ambelor parti. Aceasta asigura atat o continuitate in colaborarea pentru obtinerea rezultatelor dorite, cat si o implicare crescuta din partea clientului.
19. Se poate intrerupe contractul de coaching?

Da. Ambele parti pot avea motive temeinice de terminare anticipata a procesului de coaching.

Clientul poate considera ca abordarea si colaborarea nu ii dau satisfactia corespunzatoare. In conditiile in care aceste considerente au fost comunicate in timp util coach-ului si interventia acestuia din urma nu a avut impactul si rezultatul scontat, intreruperea colaborarii este benefica pentru ambele parti.

Pe de alta parte si coach-ul poate avea initiativa de a intrerupe colaborarea din diverse motive intemeiate si axate pe interesul clientului:

  • Coach-ul descopera anumite situatii si chestiuni care tin de domeniul psihologiei medicale, caz in care coach-ul are responsabilitatea sa recomande clientului sa se adreseze specialistilor in domeniu
  • Coach-ul isi da seama ca abordarea si metodele sale nu servesc perfect interesului clientului, caz in care are responsabilitatea profesionala si etica de a recomanda clientului sa se adreseze altui coach ce ar putea sa-l sprijine mai bine si mult.
20. M-am hotarat! Ce am de facut?

Am marea placere sa va invit sa ma contactati prin formularul de contact alaturat, completandu-l cat mai relevant cu putinta. Pe baza informatiilor oferite vom stabili apoi o intalnire prin intermediul careia ne vom cunoaste si vom putea,  impreuna, sa intelegem si definim orizonturile pe care va doriti sa le atingeti.

Aceasta prima intalnire nu presupune nici o obligatie din partea voastra, alegerea de a initia un proiect comun apartinandu-va ulterior acestui prim contact.

Haideti sa facem impreuna primul pas!