Propriul Pahar

In libera si crizata economie de piata din zilele noastre, multi actuali dar mai ales fosti angajati isi cauta un nou loc de munca.  E greu, din ce in ce mai greu.  Dar, pentru ca nu avem de ales, trebuie sa ne echipam mai bine pentru acest maraton cu multi participanti si putini castigatori.

Avem, din nefericire, tendinta naturala de a ne desconsidera pe noi insine – mai ales daca avem ghinionul sa fim someri.  Ne sapam singuri groapa in care sa ne ascundem de lume, disperati si dezorientati ca nu mai avem slujba.  Mai avem si prieteni si colegi si rude care ne ajuta la sapat, prin remarcile lor compatimitoare, critice sau asa-zis stimulatoare.  Slujba devine fantoma dominanta a fiecarei ore – de trezie sau de somn.

Si astfel ne vedem ca un pahar gol, crapat, indezirabil si inutil.  Pentru a castiga maratonul gasirii mult-doritei slujbe trebuie sa ne umplem paharul.  Dale Carnegie spunea: „Autocompatimirea nu este doar o risipa de energie ci si cel mai prost narav posibil.”

1. Credinta in propria valoare

Sa ne analizam paharul: din ce este facut?  Ce experiente, ce expertiza, ce dovezi, ce realizari au contribuit de-a lungul carierei noastre la alcatuirea paharului?  La ce am fost buni, unde am excelat, ce contributii am adus firmelor, colegilor, persoanelor din viata noastra?  Nu-i asa ca puteti sa faceti o lista cu plusurile voastre?  Si de o asterneti pe hartie, aceasta istorie a succesului propriu va va dinamita vizuina in care va refugiati coplesiti de minusuri si va va opri din sapaturi.

2. Atitudinea de invingator

Si daca am reusit sa ne apreciem paharul, nu ar fi momentul sa ne simtim bine in pielea noastra?  Noi am fost proiectantii si executantii paharului.  Este al nostru si e aparte.  Si putem linistiti sa-l folosim mai departe in diversele circumstante si oportunitati ce ni se vor ivi.  Paharul nostru e la fel de util ca si alte containere asemanatoare.  Nu-i lipseste nimic din functionalitate.  Ba chiar poate fi mai valoros decat altele in varii imprejurari.  Ramane doar sa gasim acele imprejurari favorabile noua.

3. Imaginea

Pe piata muncii, candidatii sunt produse pe care angajatorii le vad, evalueaza, compara, uneori testeaza si in final cumpara.  Pentru maximizarea sanselor, produsul trebuie insa prezentat in cea mai buna lumina, in cel mai potrivit ambalaj, cu cel mai bun „manual”, cu cea mai buna publicitate.  Intr-un cuvant – imaginea.  Insa imaginea trebuie sa fie veridica, autentica si onesta.  Trebuie sa reflecte caracteristicile reale ale produsului dar sa si trezeasca interesul angajatorilor.

4. Actiunea

Bineinteles ca actiunea este decisiva!  Toate cele de mai sus au fost doar pregatirea maratonistului.  Dar el trebuie sa afle unde si cand se organizeaza cursa, ce lungime si obstacole are, ce conditie fizica ii este necesara…  si sa se prezinte la start – cu credinta in valoarea paharului propriu si cu dorinta de a reusi.  Doar in timpul cursei se va vedea cine castiga.  Si de o fi sa fie altii castigatori, tu incearca iar si iar.  Benjamin Franklin ne incurajeaza: „Energia si tenacitatea vor invinge intotdeauna.”

 

De-am reusit in incercarea mea de a va convinge sa va apreciati paharul propriu, va rog sa luati aminte: increderea in noi insine nu inlocuieste calitatile necesare unei anume slujbe.  Ea conduce doar la utilizarea lor mai buna.