Micro-management

 

Micro-managementul, atentia excesiva asupra detaliilor, este practic antonimul leadershipului.  Prin practicarea acestui stil de management adeptii sai contrazic nenumarate caracteristici definitorii ale leadership-ului: respect, incredere, prioritate, valoare, delegare, perspectiva panoramica si multe altele.  Iar aceste caracteristici sunt fie inscrise in valorile companiei, fie incluse in fisa postului sau criteriile de performanta.

Un paradox al micromanagementului este acela ca, desi rapid si corect identificat de cei din jur si mai ales de subordonati, este respins cu indarjire si revolta de catre practicantul sau.  Oare de ce?  Parerea mea este ca acceptarea etichetei de micromanager ar duce implicit la marturisirea unor carente de abilitati sau competente obligatorii si specifice managementului,  greu de admis in prezent.

Si iata argumentele mele:

Daca detaliile sunt singurul domeniu unde managerul se simte confortabil si autoritar, atunci competenta sa nu este suficienta si valoarea pe care managerul insusi, ca individ, trebuie sa o livreze companiei este sub asteptarile normale.  Managerul trebuie sa rezolve probleme ce pot fi solutionate numai de catre cei care au acces la vederea de ansamblu a strategiei sau politicii companiei.

Daca atentia pentru detalii se explica neincetat prin abilitatile necorespunzatoare  ale subordonatilor, atunci managerul se eschiveaza de la implicarea sa, obligatorie si eficace, in efortul de imbunatatire a performantei individuale si ale echipei pe care o administreaza.

Prin concentrarea pe detalii,managerul se pozitioneaza singur in postura de concurent al subordonatilor sai la nivelul de competente si abilitati impuse acestora.  Propria sa ascensiune in cariera va fi pusa sub semnul intrebarii deoarece acolo, sus, telescopul este infinit mai potrivit decat microscopul.  Astfel managerul isi rateaza sansa de a se dovedi mai bun si mai valoros decat cei condusi de domnia sa.  Indiferent de aplombul, autoritatea, inaltimea scaunului sau credinta in rezultatul final dar care se lasa mult asteptat.

Cat despre subordonatii micro-managerului, se pot astepta mereu la critici insignifiante pentru viitorul lor, la taierea necontenita a aripilor si pe termen lung la reducerea propriilor aspiratii deoarece increderea in ceea ar putea ei reprezenta vreodata se topeste picatura cu picatura … chinezeasca.