Manage your boss

Saptamana trecuta am avut placerea de a sustine sub egida Exec Edu o discutie despre universala si incinsa tema “Manage Your Boss”.  Recunosc ca subiectul m-a speriat initial avand in vedere lipsa acestui subiect din manualele corporatiste.  Ulterior insa, pe masura ce cautam cu febrilitate conceptele si modalitatile concrete de prezentare, subiectul m-a atras pentru suculenta lui indiferent daca te consideri sef sau subaltern.

Astfel incat cred ca toti suntem de fapt inlantuiti in acest circuit al subordonarii si in consecinta nedumeriti/ingrijorati/interesati de modul in care il putem conduce pe “conducator”.

Este practic evident ca relatia cu seful are o importanta decisiva in prezentul si viitorul nostru in cariera.  Colegii, subalternii nostri pot sa se multumeasca cu o prioritate mai mica.  Oare?  Dar despre acest subiect voi scrie in alta imprejurare.

Relatia cu seful este o Relatie.  La fel ca oricare alta.  Astfel incat se aplica aceleasi principii si metode pe care le aplicam inconstient, natural si lejer in relatiile noastre “personale”.

Pentru ilustrare, iata 5 recomandari pentru “convietuirea” normala si utilitara cu seful.  Veti vedea ca sunt exact identice cu cele ale oricarei alte relatii inter-umane.  Sa nu uitam niciodata ca si seful este un om – cu toate atributele umane.

  1. Acceptare – ierarhia este perena si universala.  Cu totii avem (minim) cate un sef: actionari, parteneri de viata sau business, manageri directi/functionali/regionali, etc.  Este un fapt si trebuie sa-i acceptam normalitatea chiar daca seful care personifica ierarhia nu ne este agreabil.  Lipsa ierarhiei inseamna haos.
  2. Cunoastere reciproca – La fel ca oricare dintre noi, seful are un stil aparte de relationare cu oamenii, realitatea si lumea in ansamblu.  Are valori si interese.  Are talente si defecte.  Are nevoi si aspiratii.  Are problemele lui si uneori (nu intotdeauna si nu garantat!) solutiile problemelor tale.  Este imperios necesar ca portretul lui desenat de tine sa se apropie de acuratetea si precizia unei fotografii.  In acelasi timp, trebuie sa I te prezinti sefului la adevarata valoare. Comunica, asculta, priveste, afla, coreleaza, concluzioneaza.  Pozitionarea reciproca este fundamentala pentru orice relatie.
  3. Colaborare – pe temeiul aspectelor comune (noi+sef) se poate construi o relatie pozitiva si utila ambelor parti.  Suntem intr-o echipa, scopul departamentului/directiei/companiei este acelasi pentru ambele parti si ne uneste eforturile – in ciuda diferentelor de opinii, atitudini, roluri, interese, aspiratii.  Echipa trebuie “sa dea bine” macar si pentru a ne satisface cu totii dorinta de a contribui si a ne simti valorosi in sinea noastra.
  4. Oferire – in spiritul oricarei relatii, partile trebuie sa isi ofere reciproc valoare.  Ierarhia insa impune sensul predominant al ofertei: de la subordonat la sef. Subordonatul trebuie sa furnizeze serviciile si valoarea prevazute in fisa postului.  Si o poate face cu sentimentul contributiei sau cu sentimentul obligatiei. Pentru a ne influenta seful, zice Cialdini, trebuie sa facem noi primul pas setand astfel un mecanism de transfer de servicii conditionat de prima noastra contributie. Seful va trebui sa ofere la schimb serviciile sale altminteri isi va pierde increderea subalternilor (primul pas spre ruperea relatiei).
  5. AutoDezvoltare – este un deziderat pe care ar trebui sa ni-l setam pentru noi insine in primul rand si pentru totdeauna.  Dar el are un impact pozitiv si asupra relatiei cu seful.  Pe masura ce noi ne sporim valoarea intrinseca si profesionala, este de asteptat ca seful sa ne aprecieze din ce in ce mai mult, influenta si importanta noastra sa creasca spre binele nostru indiferent de companie, sef si relatia noastra cu el.  Aceasta valoare este portabila.

Subiectul nu este nici pe departe epuizat si sunt multe alte tehnici, reguli, detalii, principii si teorii despre aceasta extraordinar de importanta relatie profesionala.  Da, este O RELATIE PROFESIONALA.  Atat.  Dar este vitala pentru satisfactia, importanta si ascensiunea profesionala.

As vrea sa continui discutia pe acest subiect – pe baza comentariilor sau intrebarilor voastre.