Leadership de Criza – ep 2

Suntem in momentul in care, cumva, am observat ca realitatea nu mai respecta “bunele obiceiuri” de altadata.  A devenit haotica, imposibila, iritanta prin lipsa de logica si covarsitoare prin necunoscutele recent afisate.

Percepem bulversarea realitatii prin imagini, opinii, sentimente, zvonuri care ne hartuiesc ratiunea.  Pentru controlarea si rezolvarea situatiei de criza trebuie ca informatiile sa devina consolidate, eficace si logice; cu alte cuvinte sa devina o baza rezonabila de luare a deciziilor.

Informatiile disponibile initial se refera in general la efectele crizei.  Aceste informatii vin de oriunde si de nicaieri, nu au intotdeauna cap si coada, sunt bezmetice si induc sau amplifica sentimentul de nesiguranta.

Criza financiara se traduce initial prin miscarea haotica a preturilor si volumelor de tranzactionare.  Criza militara devine obiectul atentiei prin miscari de trupe nelamurite indicate de rapoarte de pe teren sau imagini de satelit.  Diagnosticul care sta ulterior la baza tratamentului medical este derivat din rezultatele analizelor. Iminenta unei probleme de zbor atrage atentia prin valori atipice masurate de sistemele de navigatie.

Calmul trebuie sa devina jalonul central.  Bruiajul panicii trebuie sa fie inlocuit de strictetea fluxurilor de informatii constante, obiective si adeseori in contradictie cu impulsurile normalului.  Trebuie sa existe si oameni care sa se concentreze pe colectarea de informatii seci si nu pe minimizarea pagubelor.  Subiectivismul, oricat ar fi de omenesc, nu are si meritul de a ajuta pe cei care vor si trebuie sa rezolve situatia – cu toti neuronii dedicati exclusiv analizei la rece.

In toiul buimacelii si bombardamentului naucitor de informatii anormale, un leader trebuie sa convoace, sa consolideze si sa controleze evaluarea situatiei.  Fara informatii clare si structurate, criza va continua sa domine si sa rapeasca poate definitiv sansa de a o invinge.