Leadership de criza 4 – Circuitul informational

 

Oriunde si oricand informatiile sunt necesare, dar ele devin critice si vitale in timpul unei crize.  Si sistemul nervos propriu si circuitul de informatii organizational au nevoie de “materie prima” ce este ulterior procesata in decizii si actiuni.  Iar intr-o criza avem nevoie de decizii a caror corectitudine si aplicabilitate depind in mod esential de calitatea si promptitudinea informatiilor.

Exista schimburi de informatii bilaterale si multilaterale care sunt, in conditii normale, clarificate si ranforsate prin ierarhie. In mod normal.  In conditii de criza insa, toate sinapsele reglementate sau incidentale devin surescitate, suprasaturate si haotice.

Fragmente de informatii zboara necontrolat inauntrul si in afara entitatii crizate si una din solutii este  prezenta unui dispecer de informatii care poate prelua, sorta, prioritiza si transmite informatiile necesare actiunii. E nevoie de mult calm, concentrare, autoritate si competenta pentru a impune strictetea si rigoarea prezente in mod uzual.

Imaginati-va redactia unei televiziuni inaintea de emisia unei stiri de senzatie, faimosul “breaking news”.  Va inchipuiti probabil oameni care striga, se napustesc, se contrazic si in mod cert nu se mai aud unii pe altii.  Toate in favoarea timpului.  Nu este de mirare ca stirea apare celor din fata televizorului ca fiind partiala, neclara si uneori neconvingatoare in esenta ei – chiar daca ne-am obisnuit sa fim bombardati cu astfel de cioburi de stiri explozive.

Presupun ca nu am avea aceeasi atitudine permisiva daca locuinta noastra ar fi amenintata de un incendiu si pompierii s-ar comporta la fel ca ziaristii.  Atunci noi, subiectii directi ai evenimentului, ne rugam pentru calm, coordonare si actiune concertata pentru a trece de criza.  Abia atunci putem aprecia la justa valoare informatiile concrete, precise si complete – singurele care pot sta la baza actiunilor concrete, precise si complete.