Leadership de criza 3 – Echipa de interventie

Criza cu toate sincopele ei bezmetice de logica si calm ne-a lovit.  Si incepem sa descifram, prin ceata si zgomot, efectele, motivele si eventual planul de actiune.

E momentul in care ne coagulam energia, dorinta si abilitatile de a lupta pentru recastigarea controlului.  Ne trebuie o echipa – de multe ori intitulata “task force”.  Adica o echipa formata din specialisti si mai ales din oameni calmi, competenti si gata de a lua decizii.  Respectul pentru competenta fiecaruia este vital pentru ca, evident, nu este timp pentru indoieli, critici si rateuri.

In organizatiile bine structurate si adesea expuse crizelor echipa de criza este deja definita si modul sau de functionare, colaborare si decizie este descris in mod detaliat.  Se numeste “planul de criza”.  Se stiu exact persoanele care sunt necesare, calitatile si competentele pe care trebuie sa le puna la dispozitie, modul de raportare si colaborare, logistica necesara si aria de luare a deciziilor.

Dar criza nu loveste numai organizatiile pregatite.  In astfel de organizatii surprinse pe nepregatite, leaderii devin vedete.  Si nu ma refer strict la managerii indreptatiti sau obligati sa faca parte din aceasta echipa.  Apar si leaderii informali – persoane din diverse zone ierarhice cu personalitati puternice care reusesc in mijlocul furtunii sa calmeze, sa contribuie, sa inspire “trupele” sa actioneze profesionist si decisiv.

Aparitia acestor leaderi nestiuti, dar gata sa rezolve problemele in ciuda adversitatii, este poate singurul beneficiu al unei crize.  In vremuri senine oricine poate performa.  Dar in timp de furtuna doar cei mai potriviti, ageri, concentrati, eficienti vor contribui cu propria lor valoare dar si cu a celor pe care ii inspira.  Mai mult, leaderii de criza sunt cei care inteleg si asuma riscul de a fi contestati dupa criza de diversi comentatori nesportivi.

S-au facut cercetari statistice cu privire la calitatile dorite de la leaderi si de la membrii echipei de interventie.  A rezultat ca leaderii trebuie sa manifeste responsabilitate si curaj; membrii echipei trebuie sa dovedeasca competenta si capacitatea de a rezolva problemele.  Clar?