Incompetenta

Uneori, poate deseori, suntem satui de incompetenta celorlalti.  Ceilalti fiind colegii, furnizorii, clientii sau managerii care ne populeaza viata “profesionala”. Amareala sau disperarea induse de incompetenta altora pot sa ne blocheze propria noastra reusita. Cand suntem in pozitia de manager, nu putem ignora realitatea ca incompetenta echipei subordonate este echivalenta cu incompetenta managerului.

Exista mai multe variante de rezolvare in functie de profunzimea si impactul incompetentei, perioada de timp disponibila corecturii si dorinta managerului si a subiectului de a rezolva problema definitiv.

In primul rand, trebuie analizate tipul si impactul incompetentei.  Are motive de vointa sau capacitate?  Este grava sau doar enervanta?  Se intampla des sau uneori, eventual corelata cu anumite conditii externe?  Influenteaza in mod direct si performanta celorlalti?

Urmatorul pas este discutia cu persoana aflata sub lupa.  Faimosul feedback sandvis poate insa sa aiba mai multe “felii” dedicate clarificarii pozitiei, motivelor, circumstantelor si angajamentului de a se rezolva problema.  Surprizele pot fi considerabile mai ales daca evaluatorul isi deschide in mod real canalul de “ascultare” neutra si obiectiva.

In final raman variantele de actiune.  Sa fie realocat intr-o pozitie potrivita sau macar una in care impactul incompetentei repetate sa nu mai dauneze asa mult?  Sa fie trimis la un curs care sa incerce sa repare cat mai complet si profund posibila cauza a necunoasterii?  Sa fie “repartizat” pe langa un mester in activitatea respectiva pentru a fura meseria?  Sa i se acorde circumstante atenuante daca motivele sunt de ordin personal (incidente in familie sau sanatate)?  Sa fie monitorizat indeaproape pentru a vedea consecventa repararii?  Sau … sa fie pedepsit temporar sau chiar definitiv – prin indepartarea sa?

Nu exista variante fara riscuri sau costuri aferente repararii lipsei de performanta sau competenta.  Nu exista variante de rezolvare instantanee sau garantata.  Depinde de manager sa cantareasca care anume varianta este cea mai potrivita.  Cu calm, intelepciune si pragmatism.