Falsificarea

“Viata e ca o cutie de bomboane” – o fraza memorabila din Forrest Gump, aplicabila intr-un mod minunat si interesant si in lumea de business.  Acest articol isi propune sa trateze doar o anumita semnificatie a frazei – pentru a ilustra o alta crima capitala a managementului.

Multi manageri sunt trasi sau impinsi sa creada ca o cutie e mult mai importanta decat continutul ei.  Aproape ca e o cutuma.  Managerilor li se cere de catre superiorii lor ierarhici sa arate, sa actioneze, sa se comporte si sa se exprime intr-un fel anume uneori inscris in manualul de conduita.  Pe de alta parte chiar si subordonatii se asteapta ca managerul lor sa arate, sa actioneze, sa se comporte si sa se exprime ca un manager.

Si astfel se nasc regulile de imbracaminte, de comportament si de comunicare pentru manageri.  Daca acestea reprezinta sau nu o nevoie reala pentru a se diferentia de subordonati sau pentru a se armoniza cu superiorii – iata un bun subiect de dezbatere publica.  Crima managementului se petrece doar cand fatada primeste toata atentia sacrificand insemnatatea continutului (zicala cu gardul si leopardul…)

Actualmente exista o vorba despre moda unor companii de a se conduce prin Powerpoint.  Iar Powerpoint-ul este despre prezentarea unui continut intr-un mod atractiv.  Lucru nu neaparat rau daca se mentine echilibrul cu fundamentala importanta a “ceea ce ESTE sub slide-uri”.

Acelasi lucru este valabil si pentru manageri in general.  Este dragut sa ai minunate prezentari ale rezultatelor daca si rezultatele sunt minunate.  Este important sa iti lauzi colaboratorii (de sus si de jos) daca au adus intr-adevar o contributie importanta.  Este bine sa te imbraci bine daca acest lucru nu inseamna de fapt o protectie impotriva celorlalti.

Realitatea poate fi decorata daca rezultatul este valabil si nu contrafacut.  Altminteri se petrece crima de falsificare.  Intrebati orice copil:  Este mult mai bine sa ai o cutie stearsa plina de bomboane savuroase decat o cutie ornamentata plina cu surprize neplacute.