Cineva

 “Întotdeauna mi-am dorit să fiu Cineva.  Acum îmi dau seama că trebuia să mă fi exprimat mai precis.”

 

 

 

Citatul anterior a fost catalogat drept amuzant de către un site specializat în citate celebre. Însă după primele secunde de zâmbet  am întrevăzut multă seriozitate și înțelepciune în exprimarea ușor neortodoxă.

În primul rând citatul se referă la o persoană ambițioasă care își propune să atingă un obiectiv de comportament, poziție, respectabilitate în ciuda neclarității exprimării.  După cum știm cu toții nu toată lumea își setează astfel de obiectiv, mulți preferând o viață relaxată pe principiul “ce-o fi o fi”.  Goana după vreun ideal nu este inclusă obligatoriu în program.

În al doilea rând ne putem gândi la personificarea acelui Cineva considerat a fi demn de urmat sau copiat.  Suntem mereu înconjurați de persoane ale căror trăsături morale, financiare sau pur comportamentale pot fi considerate deosebite și binefăcătoare vieții noastre.  Poate fi vorba de părinți, rude, prieteni, educatori, colegi sau persoane dincolo de zona noastră de acces direct: vedete din diverse domenii, personaje istorice, personaje literare sau cinematografice.  În mod normal înregistrăm și acumulăm reacții, valori sau rezultate prețioase pentru noi prin lecții, inspirație sau moduri de a vedea și trăi viața.  Ni le însușim și ne dorim să putem cândva cumva să fim măcar parțial asemănători cu aceste idealuri umane.

În al treilea rând idealul personal este de fapt  o “țintă mișcătoare” care pe parcursul timpului se îndepărtează, se încețoșează sau își pierde din atracția inițială care ne face să ne mobilizăm pentru a ajunge Cineva.  Pe măsură ce ne coacem inteligența și culegem înțelepciunea din propriile peripeții modelele inițiale ale copilăriei, adolescenței, tinereții și de ce nu a maturității își schimbă gradul de atracție.  Viața ne modelează și ne schimbă idealurile.  Dacă Superman era tot ce voiam să fim odinioară, acum ne îndreptăm spre somități ale business-ului, sportului, culturii sau spiritualității.  Costumul de erou al desenelor animate este înlocuit de costumele de scenă ale vedetelor din lumea spectacolelor, de simbolurile corporațiilor conduse de vedete ale business-ului sau de pledoariile și acțiunile umaniste ale leaderilor inspiraționali.

Schimbarea modelului este normală și chiar benefică.  Adulții de azi nu mai sunt copiii de ieri.  Ne-am schimbat activitățile principale, aspirațiile, relațiile cu cei din jur, prioritățile și interesele.  Și le vom tot schimba pe parcursul excursiei vieții. Singura constantă pozitivă este doar urmărirea unui ideal – să fim Cineva oricum ar fi acela …