Business propriu?

Din dezamagire, oboseala sau dorinta de altceva, multi dintre cei aflati in mediul corporatist se intreaba, la ceas de chibzuinta sau naduf, daca “sa se apuce de business-ul propriu?”  Intrebare aproape obsesiva ce ne strapunge indiferent de varsta, pregatire, talent sau ambitie.

Exista multe variante, combinatii, alternative si istorii de success sau nu. Exista multe sfaturi, atentionari, indemnuri sau interdictii venite din partea celorlalti – familie, prieteni, cunostinte, statistici, povesti.

Cel mai important lucru inaintea lansarii la apa a ideii de business este motivatia. Nu banii, relatiile, potentialul, industria, momentul si parerea celorlalti.  Ci motivatia.  Pentru ca aceasta motivatie iti va pune intrebarile critice, iti va da raspunsurile necesare, te va sprijini in momentele dificile si te va impinge sa mai dobori un obstacol. Te va face, impinge sau trage sa parcurgi, metru cu metru, leu cu leu si an de an, calatoria nebatatorita a propriului tau drum spre profit.  Si spre statutul mult-dorit de „a fi propriul sef”, nu?

Primul control al realitatii este analiza motivatiei, a profunzimii, amplitudinii si  si tenacitatii cu care aceasta motivatie te va mobiliza – mai ales cand lucrurile nu vor fi roz.  Motivele posibile sunt diverse si nu neaparat contradictorii, dar va ofer spre consideratie si auto-verificare o lista alcatuita de Brian Tracy:

  1. Libertatea – un factor important pentru cei care si-au „imprumutat” libertatea personala corporatiilor si „rambursarea anticipata” devine din ce in ce mai atractiva, fie doresc sa isi inceapa de la bun inceput ascensiunea din postura de ctitor de afacere.
  2. Somajul – in aceasta perioada de „turbulenta” economica, multi s-au trezit intr-un somaj fara sorti de scapare vizibila si concep afacerea proprie ca o modalitate aparte si poate unica de a-si valorifica frustrarile, talentele si ambitiile spre a reusi.
  3. Atingerea plafonului de dezvoltare – pentru multi, planurile de cariera fagaduite de companii si-au atins nivelul maxim de satisfactie astfel incat dorinta de expansiune profesionala nu isi mai gaseste locul decat intr-o zona liber aleasa si condusa;
  4. Ideea respinsa de companie – exista si angajati care au incercat, fara succesul dorit, sa isi promoveze propriile concepte, produse sau servicii in cadrul uneori conservator al companiilor. Pentru realizarea acestor aspiratii ingenioase, inovative sau chiar geniale, singura posibilitate ramane cea a afacerii proprii ca laborator de incercare.
  5. Imitarea unei istorii de success – succesul altora poate trezi orgoliul si incapatanarea de a demonstra ca si noi putem ce au reusit altii.  O capra a vecinului, progresista de aceasta data…
  6. A nu mai face bani pentru altii – persoanele de succes in a crea valoare isi pun intrebarea, legitima, daca cifra de afaceri proprii nu ar fi mai stimulatoare si aducatoare de rezultate nemijlocit palpabile.
  7. Ideea exceptionala – si mai exista si inventatorii unei idei stralucitoare pentru realizarea careia care nu sunt dispusi sa imparta cu nimeni drumul catre succes.

Alege-ti motivatia dominanta, verifica-i profunzimea/amplitudinea/orizontul si apoi te vei simti mai increzator cand iti vei scrie planul de afaceri.  Noroc!

PS   Daca acest scurt exercitiu impune mai multa analiza, John Maxwell a scris o carte dedicata intrebarilor legate de aspiratiile ce depasesc granita banalului – „Put Your Dreams to the Test”.