Alegeri sau selecții?    6 scurte răspunsuri

 

Ca în orice alt an în 2016 o mare parte a lumii participă la alegeri.  Ca în oricare alt an în 2016 mulți caută o slujbă.  Candidații, pe scena politică sau pe piața muncii, își propun să obțină o “slujba” mai bună.  Pentru că ambele sunt în fapt un proces de vânzare prin care unii încearcă să încheie tranzacția convingându-i pe alții să le cumpere marfa să le comparăm:

  1.   Promovare

În politică se organizează campanii cu mii de participanți plătiți sau nu.  Se împrăștie mii sau chiar milioane de fluturași, pancarte sau postere cu fețe zâmbitoare și sloganuri pe care mulțimea le-ar aprecia.  Pe piața muncii există doar CV-ul – uneori în format liber ales, alteori înghesuit în formulare online presetate.  Istoria angajărilor, educația și aptitudini adiționale sunt frazate cu grijă pentru a se diferenția din mulțimea concurenților.

  1.   Garanții

În politică personalități cu reputație sunt convinse să ofere susținere publică pentru viitor – în formă verbală sau tipărită.  Pe piața muncii foști colegi, șefi sau clienți sunt rugați să ofere referințe cu privire la interacțiuni anterioare.  În ambele cazuri oamenii care pledează pentru meritele candidatului își împrumută credibilitatea pentru a netezi calea spre succes.

  1.   Argumentație

În politică candidații turuie despre valori, idealuri și promisiuni despre un viitor mai luminos.  Popularitatea este principală lor armă.  Pe piața muncii candidații trebuie să își folosească rezultatele anterioare și așteptările legate de salariu în vederea fructificării potențialului.  Predictibillitatea succesului este cheia angajării.

  1.   Proces

Candidatul politic este ales de mulți votanți, în timp ce candidatul pentru o slujbă este în fapt ales de o persoană – veriga cea mai importantă dintr-o procedură de recrutare bine documentată.  În politică atragerea emoțională a audienței este cea mai importantă câteodată acompaniată de convingere rațională.  În recrutare convingerea rațională joacă cel mai important rol câteodată susținută de argumente emoționale (adaptabilitate, lucrul în echipă, relații interpersonale, etc)

  1.   Rezultat

Carierele politice sunt clădite pe descrieri încețoșate ale rezultatelor, de cele mai multe ori descrise vag de verbe precum “a asigura” sau “a promova” unele idei sau drepturi merituoase.  Carierele profesionale sunt (de obicei) construite pe fișe de post standard care ar trebui suplimentate de ocupanții pozițiilor ce trebuie să utilizeze verbe ca “a livra” sau “a indeplini” sarcini concrete.

  1.   Servicii post-vânzare

În timpul mandatului, politicienii sunt rareori deranjați de controale persistente sau detaliate ale performanțelor deoarece votanții nu denotă consecvență sau consolidarea cerințelor.  Cazurile în care performanța nesatisfăcătoare a condus la sfârșitul mandatului sunt atât de rare încât ele sunt tezaurizate în scenarii de film sau cărți de istorie.

Pe de altă parte, profesioniștii sunt evaluați periodic în legătură cu realizările lor.  Lipsa de rezultate satisfăcătoare, greșelile sau schimbările în management conduc în mod cert la demiterea angajatului – fenomen perfect acceptat ca regulă.

 

Asemănătoare sau diferite (după cum considerați de cuviință) votarea și recrutarea își propun obținerea celei mai bune alegeri.  Ambele imperfecte, ambele subiective și totuși ambele își pun speranțele într-un viitor mai bun.  Oare este o veste bună?

Câștigarea alegerilor este o veste bună și rea în același timp.  Acum ești primar.  Vestea proastă este că acum ești primarul.

Clint Eastwood